Letecká doprava je v dnešnej dobe skoro samozrejmosťou. Ľudia lietajú pracovne, alebo súkromne. Letecké spoločnosti sa predbiehajú v ponukách a človek si v podstate môže teoreticky vybrať aj akým typom by rád letel.

Všetky lietadlá v akejkoľvek spoločnosti majú ale vždy niečo spoločné. Sú to stroje a potrebujú z času na čas skontrolovať. Novšie možno menej ako tie staršie.

V Bratislave sídli spoločnosť Austrian Technik Bratislava (www.atb.sk) a práve táto spoločnosť sa zaoberá údržbou lietadiel. Airliners.sk, o.z. malo možnosť navštíviť priestory firmy Austrian Technik Bratislava, zdokumentovať prebiehajúce údržby na lietadlách a spraviť aj krátky rozhovor s generálnym riaditeľom, ktorým je pán Wolfgang Henle.

Rozhovor:

Dobrý deň. Radi by sme sa Vám najprv poďakovali za možnosť spoznať Vašu spoločnosť zblízka / za umožnenie tohto rozhovoru.

Airliners.sk: ATB pôsobí v Bratislave od roku 2007. Prečo práve v Bratislave a nie vo Viedni?

W. Henle.: Odpoveď je veľmi jednoduchá. V súčasnosti najviac rozhodujú náklady na výrobu.

Airliners.sk: Začali ste s údržbou lietadiel typu Fokker 70 a Fokker 100 a ku dnešnému dňu máte takisto certifikáciu pre typy Embraer 170/190/195 a Airbus 319/320/321. Plánujete v budúcnosti rozšírenie na iné typy, ako napríklad Boeing?

W. Henle: Nie. Chceme sa hlavne zamerať na Embraer, nakoľko Austrian plánuje prechod od Fokkerov na Embraery. Takisto mnohí z našich klientov / zákazníkov prechádza na Embraery. Snažíme sa preto sústrediť hlavne na tieto dva typy. Fokker pre nás zostane naďalej dôležitý nakoľko ich prevádzkuje náš austrálsky známy a neplánuje ich vyradiť z prevádzky. Zjednodušene, v dlhodobom pláne sa zameriame na Embraery počas zimného obdobia a na Fokkre v letnom období.

Airliners.sk: Takže ani výrobcovia Bombardier alebo Mitsubushi neprichádzajú do úvahy?

W. Henle.: Nie, veľmi nad tým nerozmýšľame, pretože nové lietadlá nepotrebujú rozsiahlejšiu údržbu počas prvých troch rokov v prevádzke. Preto sa mnohé spoločnosti so zameraním na opravy a údržbu lietadiel ani nezaoberajú novými typmi. Staršie lietadlá, ktoré vyžadujú oveľa viac opráv a údržby, sú pre ne zaujímavejšie.

Airliners.sk: Povedzte nám teda ako prebieha údržba v ATB?

W. Henle.: Prvým krokom je balíček zadaní, ktoré obržíme od prevádzkovateľa lietadiel. Musíme najprv vedieť, čo treba na konkrétnom lietadle spraviť. Organizácia CAMO (Continuing Airworthy Maintenance Organisation) disponuje údržbovým plánom, ktorý obsahuje práve tieto súbory zadaní a výkonov. Tie potom pošlú nám. Hovorovo sa to nazýva síce “C” prehliadka, ale nie je tomu úplne tak. Pre nás to znamená jeden balík zadaní – úkonov, ktorý musíme na danom lietadle vykonať. Zhodnotíme rozsah údržby a na základe toho posielame prevádzkovateľom cenovú ponuku. Ak súhlasia, ponúkneme im v rámci cenovej ponuky aj predpokladanú dobu trvania údržby. Je to však len predbežná ponuka, ktorá nezahŕňa možné dodatočné závady, ktoré sú zistené počas údržby – keď napríklad nájdeme skorodovanú časť, musíme opraviť aj to. Každá oprava je odsúhlasená zástupcom prevádzkovateľa a naším vedúcim projektu. Dodatočné opravy zaberú v priemere toľko isto času ako vopred odsúhlasené položky. Všetok materiál máme vopred objednaný a pripravený aby sme neplytvali časom. Ten je najdôležitejší pre zákazníka – lietadlo totiž zarába len keď je vo vzduchu.

Airliners.sk: Poskytujete aj “céčkové a déčkové” prehliadky?

W. Henle.: Názvy “céčková” a “déčková” prehliadka sa u nás nezvyknú používať. Všetky prehliadky sú súborom špecifických úkonov. Céčková prehliadka môže preto zabrať 1500 hodín, ale aj 8000 hodín. Zavisí to od údržbového programu. Niečo potrebuje kontrolu každých 5000 hodín, a iné každých 100 hodín. Prehliadka zahŕňa všetky úkony, ktoré sú v danom čase požadované ku kontrole.

Airliners.sk: Ako dlho potom strávi lietadlo na zemi?

W. Henle.: Zavisí to od počtu úkonov, ktoré sú potrebné. Pri zložitejších (8000 hodín) môže byť lietadlo uzemnené po dobu šiestich týždňov. Jednoduchšie prehliadky trvajú okolo dvoch týždňov.

Airliners.sk: Poskytujete modifikácie interiéru na základe požiadaviek zákazníka?

W. Henle.: Áno, pokiaľ si tak objednávateľ vyžiada, urobíme to pre neho tiež.

Airliners.sk: Takisto aj VIP úpravy?

W. Henle.: Ak je to v požiadavke, áno. Máme tu taktiež nejaké Fokkre vo VIP úprave. Vždy to závisí od zákazníka. Niekedy si želajú úpravu interiéru alebo celkového vzhľadu, respektíve výbavy lietadla.

Airliners.sk: Odkiaľ pochádzajú Vaši dodávatelia ?

W. Henle.: Vačšinou je to zo Slovenska a z Maďarska. Niekedy tiež požiadame ľudí z Holandska.

Airliners.sk: Vyrábajú sa stále náhradné diely na lietadlá typu Fokker?

W. Henle.: Sú stále vo výrobe. Momentálne má Fokker v prevádzke okolo 150 lietadiel celosvetovo, takže výrobca stále produkuje náhradné diely.

Airliners.sk: Spolupracujete s Air Livery?

W. Henle.: Áno. Máme s nimi úzku spoluprácu. Posielame im na nástrek lietadlá našich zákazníkov. Z právneho hľadiska sme zodpovední za to, že práca bude vykonaná kvalitne. Musíme napríklad vyrátať hmotnosť a vyváženie, vyvážiť výškovku a mnoho iných vecí. Na konci je náš podpis, že nástrek bol vykonaný tak ako má byť.

Airliners.sk: Máte takisto zmluvu s Alliance Airlines z Austrálie. Ľudí zaujíma, či sa im oplatí preletieť ich lietadlá do ATB až z Austrálie?

W. Henle.: Opäť jednoduchá odpoveď – cena. Doletieť lietadlo z Austrálie je pre nich výhodnejšie.

Airliners.sk: Akú máte kapacitu? Koľko lietadiel stihnete naraz?

W. Henle.: Máme päť liniek, môžeme teda pracovať na piatich lietadlách naraz. Nemáme žiaľ dostatok pracovnej sily, takže paralelne zvládneme vykonávať údržbu najviac na troch lietadlách naraz.

Airliners.sk: Aké vzdelanie je potrebné na vykonávanie tejto profesie – údržby lietadiel?

W. Henle.: Toto oceňujem na Slovensku, pretože ľudia majú velmi dobrú úroveň vzdelania v technických odboroch. Najviac našich ľudí prichádza zo škôl z Trenčína, Žiliny a Košíc. Samozrejme, stále potrebujú dodatočné zaškolenie nad rámec ich univerzitného vzdelania aby sa mohli plne kvalifikovať ako leteckí technici.

Airliners.sk: Ako vnímate prechod od typu Fokker na typ Embraer v spoločnosti Austrian Airlines?

W. Henle.: Je to pre nás výzva, pretože musíme preškoliť personál a zohnať nové nástroje, no sme v tomto veľmi flexibilní.

Airliners.sk: Koľkými lietadlami typu Fokker teraz Austrian Airlines disponuje a aký bude ich osud po výmene typov?

W. Henle.: Momentálne je to 21 lietadiel tohto výrobcu a všetky prevezme Alliance Airlines v Austrálii.

Airliners.sk: Ďakujeme Vám za ochotu a možnosť sa s Vami porozprávať.